Κυκλοφόρησε το βιβλίο των Θάνου Βλαστού και Ευθύμιου
Μπακογιάννη, καθηγητή και Επίκ. Καθηγητή αντίστοιχα του Εθν. Μετσόβιου
Πολυτεχνείου – ΣΑΤΜ – Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας
Προς μια Ελλάδα με λιγότερα αυτοκίνητα
Χωρικός Σχεδιασμός και ‘Στρατηγικές Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας – ΣΒΑΚ’ απέναντι στην κλιματική αλλαγή.
Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής είναι ήδη αισθητές στη χώρα μας και σε όλο τον πλανήτη. Είναι επείγον να μειωθεί η παραγωγή αερίων του θερμοκηπίου. Το 2030 θα πρέπει να έχει μειωθεί κατά 45% και το 2050 να είναι μηδενική. Εδώ και μερικά χρόνια οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης έχουν κινητοποιηθεί, διότι ενώ αυτά τα αέρια σε σημαντικό βαθμό οφείλονται στο αυτοκίνητο, οι πόλεις εξαρτώνται όλο και περισσότερο από αυτό. Το 2050, αν συνεχίσουν οι ίδιο ρυθμοί, θα κυκλοφορούν στον πλανήτη 2,5 δις αυτοκίνητα, διπλάσια από τα σημερινά. Το ζητούμενο λοιπόν είναι πόλεις με λιγότερα αυτοκίνητα. Τα οφέλη θα είναι μεγάλα και ως προς τα ατυχήματα, τον κορεσμό, τον θόρυβο, την ποιότητα του αέρα που αναπνέουμε, την υποβάθμιση των δημόσιων χώρων κ.λπ.
Για μια ολοκληρωμένη αντιμετώπιση των παραπάνω είναι απαραίτητη η εκπόνηση «Στρατηγικών Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας – (SUMPs)» που θα υποστηρίξουν διαφορετικές προτεραιότητες, όπως η δημόσια συγκοινωνία, το ποδήλατο και το περπάτημα και η μείωση των ταχυτήτων. Λέξεις κλειδιά του μέλλοντος θα είναι ο διαμοιρασμός (αυτοκινήτου – car sharing, ποδηλάτου – bike sharing κ.λπ.) και η συνύπαρξη όλων στον δρόμο. Το διακύβευμα είναι κοινωνικό και πολιτικό. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διακόπτει τη χρηματοδότηση έργων που δεν θα προβλέπονται από τέτοιες στρατηγικές. Όλες λοιπόν οι ελληνικές πόλεις πρέπει να προχωρήσουν γρήγορα. Ήδη το Πράσινο Ταμείο του υπ. Περιβάλλοντος χρηματοδοτεί 162 πόλεις για την εκπόνηση αυτών των «Στρατηγικών» που θα καθοδηγήσουν τις συμβατικές «κυκλοφοριακές μελέτες». Η εμπειρία στην Ελλάδα είναι φτωχή. Ο τόμος φιλοδοξεί να αποτελέσει ένα πολύτιμο εργαλείο για Πολεοδόμους, Συγκοινωνιολόγους, Αρχιτέκτονες, στελέχη Τεχνικών Υπηρεσιών Δήμων. Για να υπάρξουν αποτελέσματα η συμμετοχή των κατοίκων στους σχεδιασμούς είναι απαραίτητη, άρα και η ενημέρωσή τους. Το βιβλίο, 500 περίπου σελίδων, έχει για αυτό γραφτεί έτσι ώστε να διαβάζεται εύκολα και από μη ειδικούς. Οι 750 φωτογραφίες, κυρίως από το εξωτερικό, που έχουν παρθεί από τους συγγραφείς και παρουσιάζουν και σχολιάζουν κυρίως ξένες καλές ή κακές πρακτικές, βοηθούν την ανάγνωση. Oι 36 Πίνακες και τα 110 Σχέδια είναι όλα από μελέτες των συγγραφέων στη Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ.
Το βιβλίο θα διδαχτεί στο Πολυτεχνείο. Θα ήταν επίσης χρήσιμο και σε άλλες Σχολές μηχανικών (κυρίως πολιτικών μηχανικών, πολεοδόμων, αρχιτεκτόνων και τοπογράφων) σε όλη την Ελλάδα.
Προς μια Ελλάδα με λιγότερα αυτοκίνητα
Χωρικός Σχεδιασμός και ‘Στρατηγικές Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας – ΣΒΑΚ’ απέναντι στην κλιματική αλλαγή.
Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής είναι ήδη αισθητές στη χώρα μας και σε όλο τον πλανήτη. Είναι επείγον να μειωθεί η παραγωγή αερίων του θερμοκηπίου. Το 2030 θα πρέπει να έχει μειωθεί κατά 45% και το 2050 να είναι μηδενική. Εδώ και μερικά χρόνια οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης έχουν κινητοποιηθεί, διότι ενώ αυτά τα αέρια σε σημαντικό βαθμό οφείλονται στο αυτοκίνητο, οι πόλεις εξαρτώνται όλο και περισσότερο από αυτό. Το 2050, αν συνεχίσουν οι ίδιο ρυθμοί, θα κυκλοφορούν στον πλανήτη 2,5 δις αυτοκίνητα, διπλάσια από τα σημερινά. Το ζητούμενο λοιπόν είναι πόλεις με λιγότερα αυτοκίνητα. Τα οφέλη θα είναι μεγάλα και ως προς τα ατυχήματα, τον κορεσμό, τον θόρυβο, την ποιότητα του αέρα που αναπνέουμε, την υποβάθμιση των δημόσιων χώρων κ.λπ.
Για μια ολοκληρωμένη αντιμετώπιση των παραπάνω είναι απαραίτητη η εκπόνηση «Στρατηγικών Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας – (SUMPs)» που θα υποστηρίξουν διαφορετικές προτεραιότητες, όπως η δημόσια συγκοινωνία, το ποδήλατο και το περπάτημα και η μείωση των ταχυτήτων. Λέξεις κλειδιά του μέλλοντος θα είναι ο διαμοιρασμός (αυτοκινήτου – car sharing, ποδηλάτου – bike sharing κ.λπ.) και η συνύπαρξη όλων στον δρόμο. Το διακύβευμα είναι κοινωνικό και πολιτικό. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διακόπτει τη χρηματοδότηση έργων που δεν θα προβλέπονται από τέτοιες στρατηγικές. Όλες λοιπόν οι ελληνικές πόλεις πρέπει να προχωρήσουν γρήγορα. Ήδη το Πράσινο Ταμείο του υπ. Περιβάλλοντος χρηματοδοτεί 162 πόλεις για την εκπόνηση αυτών των «Στρατηγικών» που θα καθοδηγήσουν τις συμβατικές «κυκλοφοριακές μελέτες». Η εμπειρία στην Ελλάδα είναι φτωχή. Ο τόμος φιλοδοξεί να αποτελέσει ένα πολύτιμο εργαλείο για Πολεοδόμους, Συγκοινωνιολόγους, Αρχιτέκτονες, στελέχη Τεχνικών Υπηρεσιών Δήμων. Για να υπάρξουν αποτελέσματα η συμμετοχή των κατοίκων στους σχεδιασμούς είναι απαραίτητη, άρα και η ενημέρωσή τους. Το βιβλίο, 500 περίπου σελίδων, έχει για αυτό γραφτεί έτσι ώστε να διαβάζεται εύκολα και από μη ειδικούς. Οι 750 φωτογραφίες, κυρίως από το εξωτερικό, που έχουν παρθεί από τους συγγραφείς και παρουσιάζουν και σχολιάζουν κυρίως ξένες καλές ή κακές πρακτικές, βοηθούν την ανάγνωση. Oι 36 Πίνακες και τα 110 Σχέδια είναι όλα από μελέτες των συγγραφέων στη Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ.
Το βιβλίο θα διδαχτεί στο Πολυτεχνείο. Θα ήταν επίσης χρήσιμο και σε άλλες Σχολές μηχανικών (κυρίως πολιτικών μηχανικών, πολεοδόμων, αρχιτεκτόνων και τοπογράφων) σε όλη την Ελλάδα.